Czy zieleń odprężą? Odpocznij wśród… doniczek.
   01/03/2019 07:17:19     Porady    0 Komentarze
Amerykańscy naukowcy i rosyjscy uczeni zgodnie prawią: zieleń pozytywnie wpływa na nasz organizm. Ale nie znaczy to, że gdy jesteśmy zdenerwowani mamy malować samochody na seledynowo, ściany na pistacjowo i chodzić w malachitowych ciuchach (panów uspokajamy – chodzi o zielony, cały czas).

Każdy lekarz potwierdzi, że powinniśmy spędzać sporo czasu na spacerach i wycieczkach do miejsc zielonych – lasów, parków czy ogrodów. Nie tylko pozytywnie wpływa to na nasz organizm w czasach spalin i smogu, ale przebywanie z przyrodą wycisza, pomaga nam się skupić, zmniejsza stres i walczy z bólem. Jeżeli nie mamy możliwości częstego spacerowania (a przez prędkość naszego życia po prostu o tym zapominamy, albo brak nam już sił) to idealnym wyjściem będzie zagospodarowanie tarasu, balkonu albo nawet pokoju. Odzyskanie spokoju, harmonii a także miejsce na regeneracje sił – tego potrzebujemy.

Jeżeli odpowiednio dobierzemy gatunki naszych roślin (pamiętajcie, paprocie pasują wszędzie) a także ich miejsce do życia – czyli doniczki – stworzymy wspaniały mini-ogród, który będzie przyjazny i dla oka i dla duszy.



Co warto sadzić?

Pomijając tradycyjne rośliny, warto dodać w naszych min-ogrodach-doniczkowych zioła. Woń tymianku, rozmarynu czy geranium nie tylko jest miła dla naszych nozdrzy, ale dodatkowo podnosi ciśnienie krwi, natomiast fitoncydy jałowca, lawendy, szałwii, czy melisy – obniżają ją. A co jeszcze możemy dodać do naszej oazy spokoju? Wybierzcie sami:

- właściwości antydepresyjne – rumianek, geranium, szałwia, bazylia, jaśmin, lawenda, kwiat pomarańczy

- właściwości uspokajające – lawenda, kwiaty pomarańczy, rumianek, szałwia, róza, hyzop

- właściwości odprężające – rozmaryn, bazylia, geranium, jałowiec, mięta, szałwia, tymianek i macierzanka

- właściwości pobudzające i usprawniające myślenie (idealne na poprawę pamięci) – jałowiec, sosna, bazylia, hyzop, lawenda, rozmaryn i pelargonie o pachnących liściach.



A oprócz ziół?

Woń azalii wzmacnia nerwy i uspokaja. Białe kwiaty jaśminowca wonnego wydzielają intensywne zapach, który działa antydepresyjnie i… lekko narkotyzująco. Podobnie jaśmin lekarski – stąd uwaga, jak macie małe dzieci w domu, unikajcie tych kwiatów. Dla dzieci idealne będą lawenda i rumianek. No i pomarańcza. Nie dość, że może to być cudowna niespodzianka (pamiętajcie by nie zaczynać od pestki, tylko od gotowej, małej sadzonki), to jej zapach pomaga w koncentracji, zmniejsza tremę i lęk i wprowadza nas w dobry, pomarańczowy, nastrój :)

Komentarze

Zaloguj się by komentować

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Akceptuj Więcej informacji Odrzuć